Dato/klokkeslett: Jan 28th, '12, 06:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Lag nytt emne Svar på emnet  [ 89 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Svar på nådekritikk
InnleggSkrevet: Nov 9th, '07, 20:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Her gjengis hele svaret til Ulf som ble publisert på . Om du ønsker å lese artiklene til Leif Jacobsen, kan du følge denne lenken. Kjør debatt!

Sitat:
Denne uken retter en stort sett god og velmenende teolog skarp kritikk mot det såkalte Nådesbudskapet. I en artikkelserie på 3 deler, utbroderer Leif S. Jacobsen i Dagen og Magazinet sin frustrasjon over, etter hans mening, den ”liberale og ubibelske” praktisering og inndeling av Skriftene. Siden vi på vår blogg reklamerer for heftet ”Nåde over Nåde” og formelt går god for dette budskapet, ønsker vi å gi våre lesere en liten forklaring på saken.

I motsetning til trosbevegelsen generelt, inklusiv Levende Ord Bergen, er vi ikke det man kaller for dispensasjonalister. Vi deler altså ikke inn de ulike periodene i Bibelen i tidshusholdninger (mellom 8 og 14 i følge de teologiske lærebøkene), men forklarer Paulus sitt ord om ”tidshusholdninger” ut ifra pakter. Gud opererer altså ut i fra pakter Han inngår med sitt folk og ikke ulike tidsperioder som består av ulike regler med en dertil tilhørende dom/belønning (se definisjoner og eksempler på dette i bøkene til dispensasjonalisten Oskar Edin Indegaard. Selv om Indegaard
er ekstrem-dispensasjonalist, forklarer han på en relativt ryddig måte hva dispensasjonalismen går ut på).

Vi innser at Gud har inngått flere pakter med sitt folk, men her i dette skrivet deler vi for enkeltheten skyld, og for denne saks skyld, bibelhistorien inn i ”Den gamle pakt” og ”Den nye Pakt”.

Når vi deler inn Skriftene ser vi altså på under hvilken pakt selve boken/brevet er skrevet. En bok/brev er først og fremst skrevet for og til sin mottaker under den pakt som mottakeren tilhører. 3.Mosebok er for eksempel skrevet til jødene under den gamle pakt og skal leses av oss kristne i dette lyset. Dette betyr ikke at 3.Mosebok ikke er gudsinspirert eller sann. Hele Bibelen er sann, ekte og til oss, men for å forstå Skriften rett, må den leses i lyset av hvem det er skrevet til og under hvilken pakt den er skrevet.

I tillegg er det slik at når vi leser skrifter fra den gamle pakt, må vi lese den i lyset av Jesus og hva Han har gjort for oss. For oss blir da GT en bok med historiske hendelser som beskriver hvem Gud er og hva Han har gjort, men samtidig en bok som beskriver skyggebilder av Jesus, hvor Jesus Kristus gjennom sitt jordiske liv har blitt dets oppfyllese (Hebr.10:1). Man kan derfor si at vi har en kristosentrisk bibelforståelse. Luk 24:44 illustrerer vårt bibelsyn slik: ”Så sa han til dem: Dette er mine ord, som jeg talte til dere mens jeg ennå var hos dere, at alt det måtte oppfylles som er skrevet om meg i Mose lov og profetene og salmene. Da åpnet han deres forstand, så de kunne forstå Skriftene.” (Se også Lukas 24:27).

Når det kommer til Evangeliene, forstår vi at dette er skrevet når Guds Folk fortsatt var under Moseloven. Jesus hadde jo ikke innstiftet Den Nye Pakt enda, siden han ennå ikke var død. Heb 9:16-17 sier jo: ”For når det gjelder et testamente, er det nødvendig at det blir godtgjort at den som har opprettet det, er død. For et testamente blir først gyldig når han dør, siden det aldri trer i kraft så lenge den som opprettet det, er i live”. Ett av flere eksempler på at Evangeliene beskriver hendelser under den gamle pakt, er blant annet fra Matt 10:5 hvor Jesus sier: ”Gå ikke på veien til hedningene, og gå ikke inn i noen av samaritanernes byer”. Etter at den nye pakt er innstiftet sier Jesus noe helt annet. Da sier Han nemlig: ”Gå ut å gjøre alle folkeslag til disipler” (Matt.28:19).

Et annet eksempel på at Evangeliene beskriver visse hendelser som er underlagt den gamle pakts regler er når Jesus helbreder den spedalske mannen i Luk 5:14 hvorpå Han sier: ”Og han bød ham at han ikke skulle si det til noen: Men gå og vis deg for presten, og bær fram renselsesofferet, slik Moses har påbudt, til vitnesbyrd for dem”. Evangeliene er for øvrig fulle av ulike eksempler hvor handlingene som blir beskrevet tydelig er under den gamle pakts regler. Vi kan derfor ikke si som Leif S. Jacobsen: ”Alt hva Jesus sa, gjorde og lærte representerer den nye pakt” Om så skulle være har kristendommen praktisert feil teologi i over 2000 år, for hvem av oss har gått til presten når vi har blitt helbredet? Hvem av oss har nektet å evangelisere for hedninger? Nei, Evangeliene er 4 bøker som beskriver Jesu liv og tjeneste under Loven.

Derimot er det slik at Evangeliene i tillegg til å beskrive Jesu liv og tjeneste under den gamle pakt, ofte profeterer om den nye pakt og dens virkelighet. Jesus står under Moseloven og profetisk peker på den nye pakts realiteter. Eksemplevis bruker Han uttrykk som ”På den dag” (Joh.14:20, Joh.16:26) osv når Han taler om den nye pakt. Vi ser også at Jesus underviser om andre realiteter som ikke trådte i kraft før pinse år 33. Eksempel på dette er at vi er ”lemmer på Hans legeme” (Joh.15:1-6) og Joh 7:38-39 hvor Han sier: ”Den som tror på meg, som Skriften har sagt, fra hans indre skal det flyte strømmer av levende vann. Dette sa han om den Ånd de skulle få, de som trodde på ham. For Ånden var ennå ikke gitt, fordi Jesus ennå ikke var herliggjort”, noe alle vet ikke var mulig før pinsen år 33.

Evangeliene skal derfor, som alle andre bøker i Bibelen, leses i lyset av Jesus Kristi Kors. Vi tror at dette er sunn hermeneutikk og det er vår bestemte oppfatning er at de fleste kristne kjenner seg igjen i denne måten å lese Bibelen på.

Når vi så leser Evangeliene leser vi de altså ikke som dispensasjonalistene gjør. Vi ser ikke at det fantes en spesiell tidsperiode mellom Moseloven og Johannes Døperen. Vi ser ikke at det finnes et nytt budskap om Guds Rike som skulle forkynnes av Jesus og avsuttes med Paulus. Vi ser ikke at det skal finnes ett sett regler for den jødekristne menighet og ett annet sett regler for de hedningekristne menighetene. For oss finnes det bare ett sett av regler i Den nye pakts virkelighet, nemlig Jesus Kristi Agapelov (Rom.8:2, Gal.6:2). Og for oss finnes det også bare 3 typer inndelinger av menneskeheten, nemlig: Hedningene (de ufrelste),Jødene (Israel etter kjødet) og Guds Menighet (1.Kor.10:32).

Siden vi altså ikke er dispensasjonalister, setter vi heller ikke Paulus opp i mot Jesus. Ei heller Paulus opp i mot Johannes eller Peter. Heller ikke Paulus opp i mot Jakob for den del. For oss er alt i Bibelen skrevet til hele Guds folk som nå har blitt ett i Kristus (1.Kor.12:13). Det er ikke lenger forskjell på jøder eller greker. Vi er alle blitt en ny skapning i Ham. Det finnes altså ikke ulike sett av regler. Derimot er det slik at Apostelen Paulus fikk en rekke direktesyn av Jesus. Herren selv underviste ham om ting som ”ennå ikke var blitt åpenbaret i de tidligere tider” (Ef.3:5). Når vi så kommer til tilsynelatende motstridende informasjon i Bibelen velger vi å la Jesus gjennom Paulus få det siste ordet. Det var jo som kjent Jesus som gav Paulus sine åpenbaringer. Gal 1:12 sier jo: ”Heller ikke har jeg mottatt det eller lært det av noe menneske, men ved Jesu Kristi åpenbaring”.

Man kan gjerne bruke andre ord og si at vi ser de ”vanskelige skriftstedene i lyset av forsoningsverket”, som Paulus så radikalt hadde fått mandat til å kaste lys over.

Et eksempel på dette er for eksempel Jak 2:24 som sier: ”Dere ser at et menneske blir rettferdiggjort ved gjerninger, og ikke bare av tro”. Dette verset ser vi i lyset av Paulus som sier: ”Den derimot som ikke har gjerninger, men tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, han får sin tro tilregnet som rettferdighet” (Rom.4:5).

Når vi da snakker om Loven, snakker vi om den pakt Gud innstiftet med Jødene ved berget Sinai, også kalt Moseloven. Siden vi IKKE er dispensasjonalister, tror vi ikke at Gud har trykket på en eller annen pauseknapp i frelseshistorien (Slik Ekman, Darby, Indegaard og enhver som kaller seg dispensasjonalist hevder). Vi tror altså ikke at Menigheten er en parentes mellom to Jødiske tidshusholdninger, snarere er Menigheten (som er Kristus og Hans kropp) Guds plan fra evighet av (Ef.3:11). Gud har altså ikke 2 folk, men 1, nemlig de kristustroende av jøder og hedninger. Vi tror altså at Gud alltid har hatt ett folk, men at dette folket har tatt del i ulike pakter. Når da jødene ikke tok i mot den nye pakten i Kristus, fortsatte ikke Gud med den gamle pakt, men avsluttet denne og innstiftet en ny. Paktene kjøres altså ikke parallelt. Hebreerne 8:13 sier jo: ”Når han taler om en ny pakt, har han dermed erklært at den første er foreldet” og Rom 10:4 som sier: ”Kristus er lovens ende”.
Og Efeserne 2:15 sier at Jesus ”avskaffet den Lov som kom med bud og forskrifter”.

At vi er avdøde fra Loven innebærer ikke at vi er lovløse. Vi er bundet til Jesus og Hans lov (1.Kor.9:21). Hans lov har en høyere moralsk standard enn Moseloven. Den store forskjellen nå, er at vi i den nye pakt har Jesus i oss (Gal.2:20) som lever ut sitt hellige liv gjennom oss. Det var dette Loven ikke greide. Loven var maktesløs på grunn av kjødet. De formaningene som Paulus nå kommer med er ikke Moselovforkynnelse, men sekunderinger og veivisninger om hvordan den nye skapningen ønsker å leve. ”For synden skal jo ikke få herske over dere, for dere er ikke under loven, men under nåden” (Rom.6:14)

Siden Jacobsen og andre hevder at de 10 bud fortsatt gjelder, passer det seg å spørre om hvem av dem som lever etter det 3 budet ”Du skal holde hviledagen hellig” (2.Mos.20:8) slik at man feirer den fra solnedgang fredag til solnedgang lørdag? Det er jo klart at dersom budene fortsatt gjelder må vi jo for alle del holde dem, da Galaterne 3:10 sier: ”Forbannet er hver den som ikke holder fast ved alt det som står skrevet i lovens bok, slik at han gjør det”.

At Paulus i Rom 14:5-6 sier: ”Den ene setter én dag høyere enn en annen dag. Den andre holder alle dager for å være like. Enhver må bare være fullt viss i sitt eget sinn! Den som akter på dagen, gjør det for Herren. Og den som ikke akter på dagen, han gjør det for Herren. Den som eter, gjør det for Herren – han takker jo Gud. Og den som lar være å ete, gjør det for Herren og takker Gud” - viser oss at å overholde Sabbath er en frivillig sak, ikke et guddommelig bud. Med andre ord er de 10 bud ikke lenger gjeldene i følge Paulus. Vi tror derfor at Agape-loven/Agape-budet oppfyller alle Mosaiske etiske krav, bud, regler og forskrifter – ja endog høyner deres standard - Her nytter det altså ikke å si: ”jo – vi tror ikke på å overholde Sabbath fra solnedgang fredag til solnedgang lørdag” og samtidig bastant hevde at: ”de 10 bud gjelder fortsatt – og at alt annet er vranglære”. Enten gjelder dekalogen (de 10 bud) ellers så er den avskaffet.

Fordi vi ikke er dispensasjonalister, men tror at Gud opererer i pakter, tror vi altså på det siste. For oss er det altså ikke den Mosaiske loven som viser oss hva som er rett og feil, men Agapeloven som er definert av Jesus Kristus og Hans Apostler.

For oss finnes det derfor en klar logikk i Skriftene:

1. Først oppfylte Jesus Moseloven ved sitt perfekte jordeliv (Mat.5:17)

2. Når Loven og Profetene var oppfylt sa Han: ”det er fullbrakt” (Joh.19:30)

3. Når Loven var oppfylt mistet denne sin funksjon, siden den var et ”forbilde på det som skulle komme” (Hebr.9:15, Hebr 10:1)

4. Kristus er derfor Moselovens ende (Rom.10.4)

5. Den jødiske Loven var derfor foreldet og gått ut på dato (Hebr.8:13)

6. Det er derfor Jesus avskaffet og utslettet den gamle pakts Lov (Ef.2:14-15, Kol.2:14)

7. Nå gjelder bare Jesus Kristus og Hans kjærlighetslov, som har en høyere moral enn Moseloven (se Matteus 5 ”Dere har hørt….men jeg sier dere…”).

8. Vi må være forkynnere av den nye Pakt og dens vesen, ikke blande den nye pakt med Lov og de 10 bud. 2Kor 3:5-9 sier som kjent: ”Ikke så at vi av oss selv duger til å tenke ut noe som av oss selv, men vår dugelighet er av Gud, han som også gjorde oss dugelige til å være tjenere for en ny pakt, ikke bokstavens, men Åndens pakt. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende. Når da dødens tjeneste, den som med bokstaver var innhogd på steiner, hadde en slik herlighet at Israels barn ikke tålte å se Moses' ansikt på grunn av glansen i hans ansikt, den som snart forsvant, hvor mye herligere skal da ikke Åndens tjeneste være? For hadde fordømmelsens tjeneste sin herlighet, hvor mye rikere på herlighet må da rettferdighetens tjeneste være!

Mvh

Ulf Heines,

Forfatter av heftet ”Nåde over Nåde”.

Rapporter dette innlegget
Topp
 Profil Epost  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Svar på nådekritikk
InnleggSkrevet: Nov 11th, '07, 21:41 
Avlogget

Stille för stormen ser det ut til...

;)

Topp
 Profil Epost  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Nov 19th, '07, 15:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Ser sånn ut. Tar visst litt tid før folk oppdager nye steder å samles på nett. Meeen, jeg er så tålmodig atte.

Topp
 Profil Epost  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Des 13th, '07, 10:14 
Avlogget

Dette er en lærerik debatt. Jeg synes begge parter har gode argumenter, og har ikke valgt side. Er ikke sikker på om det er nødvendig heller, fordi jeg lurer på om vi har med to ytterliggående synspunkter å gjøre.

En sak jeg reagerer på, er argumentasjonen i dette avsnittet:

"Et annet eksempel på at Evangeliene beskriver visse hendelser som er underlagt den gamle pakts regler er når Jesus helbreder den spedalske mannen i Luk 5:14 hvorpå Han sier: ”Og han bød ham at han ikke skulle si det til noen: Men gå og vis deg for presten, og bær fram renselsesofferet, slik Moses har påbudt, til vitnesbyrd for dem”. Evangeliene er for øvrig fulle av ulike eksempler hvor handlingene som blir beskrevet tydelig er under den gamle pakts regler. Vi kan derfor ikke si som Leif S. Jacobsen: ”Alt hva Jesus sa, gjorde og lærte representerer den nye pakt” Om så skulle være har kristendommen praktisert feil teologi i over 2000 år, for hvem av oss har gått til presten når vi har blitt helbredet? Hvem av oss har nektet å evangelisere for hedninger? Nei, Evangeliene er 4 bøker som beskriver Jesu liv og tjeneste under Loven." Sitat slutt.

Her synes jeg man leser Bibelen biblisistisk. Jeg har brukt i mange sammenhenger å forsøke å trekke verdier ut av bibelteksten. Å sette Jesu´ ord ut av funksjon her, fordi Jesus henviser til Loven, tenker jeg er unødig og ytterliggående. Kan vi ikke lese tidløse verdier ut av det Jesus sier her?

I dag ville Jesus sagt: Gå nå rolig til legen og få deg en legeattest. Det vil være et sterkt vitnesbyrd for alle!

Altså: Ikke spring rundt som en cirkusattraksjon selv om du har opplevd å bli helbredet. Opptre seriøst.

Eller noe sånt.

Topp
 Profil Epost  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Des 14th, '07, 02:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Svaret fra Ulf til Leif er veeeldig kort i forhold til temaets dybde. Dette gjør at man ikke får plass til å fordype hvert punkt man tar opp og besvarer.

Jeg vet at HELE Bibelen er nyttig til lærdom, overbevisning, rettledning osv. Ulf mener ikke at Jesu' ord før korset ikke har noen betydning for oss idag. Tvert i mot. Men det betyr ikke at vi skal lese alt Han sa før korset som en direkte befaling inn i vår situasjon. Vi må forstå 1) hvem Jesus snakker til og 2) under hvilken pakt. Jeg kan gjerne ta et eksempel som jeg synes er litt klarere.

Matt 5:20
"Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket."

Om man ikke er klar over hvem Jesus snakker til her (og når), så kan man havne i seriøse problemer. Det Jesus gjør, er jo rett å slett å gni det inn - ingen er rettferdige og gode nok i seg selv til å bli et Guds barn, et medlem av Hans rike. Menneskene som hørte på fikk ikke åpenbart helheten av dette før Jesus hadde dødd og fullbrakt det evige verket.

Da forstod de at det er kun gjennom Jesus at vi kan se Faderen :)

Forstår at det sitatet kan virke noe provoserende om man tolker det som om Jesus ord i Evangeliene ikke har noen betydning for oss lengre. Det som belyses er hvordan vi skal forholde oss til det Jesus sa og gjorde før Han døde på korset.

Er det slik at vi som kristne er nødt til å vise oss for presten, siden Jesus sa at dette var den riktige måten å gjøre det på? Må vi som hedningekristne holde moseloven, siden Jesus ba denne mannen om å gjøre det?

Topp
 Profil Epost  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Des 15th, '07, 10:47 
Avlogget

Ulf skriver:

"Et annet eksempel på at Evangeliene beskriver visse hendelser som er underlagt den gamle pakts regler er når Jesus helbreder den spedalske mannen i Luk 5:14 hvorpå Han sier: ”Og han bød ham at han ikke skulle si det til noen: Men gå og vis deg for presten, og bær fram renselsesofferet, slik Moses har påbudt, til vitnesbyrd for dem”. Sitat slutt.

Jeg reagerer på uttrykket "visse hendelser som er underlagt den gamle pakts regler". Jesus levde i det jødiske samfunnet, og historien om han bærer selvfølgelig preg av det. Å dermed presisere at hendelsene er underlagt den gamle pakts regler, blir derfor meningsløst.

Det mest interessante må vel være å se hva det er i evangeliene som peker fram mot den nye pakt? For det kan vel ikke være så rent lite, skulle jeg tro.

(Jeg kan ikke se at jeg fikk noen epost med svaret ditt ...)

Topp
 Profil Epost  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Des 16th, '07, 03:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Den skal sende svar til den mailen du har registrert i profilen din. Melder meg på selv for å se om det virker :)

Er enig i at Jesus levde og oppførte seg slik at Han holdt loven, som var hans miljø / kultur. Grunnen til at Ulf presisserer dette er for å "overforklare" det faktum at Jesus faktisk levde som en Jøde, og at han derfor også snakket som en Jøde under loven.

Leif setter ikke skille ved korset, men ved Jesu' fødsel, med det resultat at alt Jesus har sakt er bud som vi kristne skal følge. Selv synes jeg ikke at Ulf har valgt det beste eksemplet for å få frem poenget om at det skjedde noe RADIKALT på korset. Men men.

Som sakt; finnes maaange godbiter gjennom hele GT og i NT frem til Jesu' død på korset som peker nettopp mot den nye pakt.

Topp
 Profil Epost  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Des 21st, '07, 09:25 
Avlogget

"Som sakt; finnes maaange godbiter gjennom hele GT og i NT frem til Jesu' død på korset som peker nettopp mot den nye pakt."

Ja, ikke sant!

Hvor tenker du utfordringen i dette temaet ligger for meg, - du kjenner meg jo litt? Jeg føler meg liksom ikke "truffet" av verken den ene eller andre siden.

Topp
 Profil Epost  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Des 25th, '07, 13:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Denne debatten er kanskje ikke så veldig relevant for deg, siden du tar del i en husmenighet med så mange konkrete og håndfaste behov :)

Det blir fort slik at når kristne ikke har noen konkrete behov, så flyter vi sakte men sikkert over i kverulerende teologiske debatter. Kanskje en litt billig forklaring, som ikke gir hele bildet - men det er nok litt sannhet i det.

Selv "føler" jeg meg ikke på noen av sidene. Trosbevegelsens teologi forlot jeg for en stund tilbake (uten egentlig noengang å ha vært med), og "nådeforkynnelsen" (aka Prince og Åge) har jeg bare delvis fått med meg. Er først den siste måneden at jeg har hørt et par prekner av Åge, hvor jeg synes mye er bra og noe er dårlig.

Grunnen til at jeg reagerer mot det som Leif har skrevet, er ikke først og fremst hans angrep mot "nådefornynnelsen", men mot teologiske spørsmål som jeg ikke får til å passe etter å ha lest og studert Bibelen sammen med kompiser og venner.

Nå heller nok mitt teologiske syn i stor grad mer mot nådebevegelsen, enn mot den klassiske trosbevegelsen. Den største forskjellen er nok at jeg ikke er så opphengt i hvilke predikanter som sier hva osv. Jeg leser nå i Bibelen hvis det er noe jeg lurer på, gjerne sammen med en eller flere - så får man litt forskjellige input og synsvinkler.

Har fått mye mer ut av å studere i felleskap, enn å høre på prekner - DET er sikkert!

Topp
 Profil Epost  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Des 27th, '07, 16:13 
Avlogget

"Har fått mye mer ut av å studere i felleskap, enn å høre på prekner - DET er sikkert!"

Du er inne på noe der. Prekenen er sterkt overvurdert som formidlingsform, og prekenens dominerende plass i det kristne fellesskapet vil i framtiden bli borte. Og hvis prekenen skal erstattes med fellesskap og samtale, vil man måtte forandre på hele kirkestrukturen, inklusive bruken av kirkebygninger.

Må Gud velsigne menighetslivet ditt!

Topp
 Profil Epost  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Lag nytt emne Svar på emnet  [ 89 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan lage nye emner i dette forumet
Du kan svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne poster i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: